سلامت و بهداشت  خط قرمز محیط‌زیست گیلان

کد مطلب: 1749
  • 21 خرداد 1399
  • 16:25
  • 0 دیدگاه
  • 484 بازدید
  • Article Rating

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان، سلامت، بهداشت و محیط‌زیست خط قرمز اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان است و در این راستا هیچگونه تسامح و تساهلی صورت نمی‌گیرد.

ساسان کفایی، استان گیلان را مجموعه‌ای بی‌نظیر از تنوع‌زیستی دانست و اظهار کرد: محیط‌زیست گیلان به‌دلیل‌داشتن انواع اکوسیستم‌ها اعم از جنگلی و مرتعی و تالابی و دریایی و رودخانه‌‌ای از غنای خاصی برخوردار است و لذا این تنوع‌زیستی فوق‌العاده یک حفاظت موثر و کارا را می‌طلبد. وی با اشاره به وجود ۱۸۰۰ گونه گیاهی و ۴۵درصد گونه‌های زیستی کشور در گیلان، متذکر شد: جنگل‌های هیرکانی موجود در گیلان یادگار دوره سوم زمین‌شناسی هستند که بسیار ارزش دارند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان، عمده‌ترین مشکل زیست‌محیطی استان‌های شمالی از جمله گیلان را پسماند دانست و یادآور شد: معضل پسماند در استان‌های شمالی خیلی جدی است و لذا باید به رفع این معضل به‌صورت اولویت بپردازیم.

کفایی، آلودگی آب‌های زیرزمینی استان را ناشی از ورود انواع فاضلاب‌های شهری و صنعتی و کشاورزی و بیمارستانی به رودخانه‌ها و منابع آبی دانست و اضافه کرد: گیلان بالغ بر ۱۰۰ رودخانه دائمی و فصلی دارد و متاسفانه این فاضلاب‌ها در بسیاری از مناطق بدون تصفیه به رودخانه‌ها سرازیرشده و درنهایت به تالاب و دریا می‌ریزد.

وی برداشت بی‌رویه شن‌وماسه در رودخانه‌ها را از دیگر معضلات زیست‌محیطی این استان دانست و عنوان کرد: گیلان مانند بسیاری از استان‌ها با آلودگی آب و خاک و حتی هوا نیز مواجه است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان، با اشاره به ثبت تالاب بین‌المللی انزلی در کنوانسیون رامسر، خاطرنشان کرد: تالاب انزلی برای سازمان حفاظت محیط‌زیست دارای اهمیت فوق‌العاده است، زیرا معیشت جوامع محلی در بالغ بر ۲۰ روستای حاشیه تالاب را تامین می‌کند و در کنار سه شهر بزرگ گیلان قرار دارد. نخستین گام برای حفاظت و احیای تالاب انزلی، فعال‌سازی دبیرخانه تالاب‌های استان است.

کفایی، نجات تنوع‌زیستی تالاب انزلی را در گرو کاهش آلودگی‌های ورودی به این تالاب دانست و ادامه داد: تالاب انزلی با کاهش تراز آبی دریای خزر مواجه است و سالانه رسوبات فراوانی در این تالاب بارگذاری می‌شود. همچنین ورود فاضلاب انسانی و آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی، آلودگی تالاب را افزایش داده است. همچنین حفظ تنوع‌زیستی تالاب انزلی در نهایت معیشت مردم را فراهم می‌کند. این درحالی‌است که حفاظت، حراست و احیای تالاب انزلی بدون مشارکت جوامع محلی ممکن نیست.

 

 

منبع: ایسنا

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.